Vilkår og betingelser
Artikel 1 – Definitioner
I disse vilkår og betingelser gælder følgende definitioner:
Refleksionsperiode: den frist, inden for hvilken forbrugeren kan udøve sin fortrydelsesret;
Forbruger: den fysiske person, der ikke handler i udøvelsen af et erhverv eller virksomhed og indgår en fjernsalgsaftale med iværksætteren;
Dag: kalenderdag;
Varighed transaktion: en fjernsalgsaftale vedrørende en række produkter og/eller tjenester, hvis leverings- og/eller købsforpligtelse er spredt over tid;
Bæredygtig databærer: ethvert middel, der gør det muligt for forbrugeren eller iværksætteren at opbevare oplysninger, der er rettet til ham personligt, på en måde, der tillader fremtidig konsultation og uændret gengivelse af de lagrede oplysninger.
Fortrydelsesret: forbrugerens mulighed for at annullere fjernsalgsaftalen inden for fortrydelsesfristen;
Entreprenør: den fysiske eller juridiske person, der tilbyder produkter og/eller tjenester eksternt til forbrugere;
Afstandskontrakt: en aftale, hvori der inden for rammerne af et af iværksætteren organiseret system til fjernsalg af produkter og/eller ydelser udelukkende gøres brug af en eller flere teknikker til fjernkommunikation frem til og med aftalens indgåelse;
Teknologi til fjernkommunikation: betyder, der kan bruges til at indgå en aftale, uden at forbruger og iværksætter er sammen i samme lokale på samme tid.
Generelle vilkår og betingelser: de nuværende generelle vilkår og betingelser for iværksætteren.
Artikel 2 – Iværksætterens identitet
MatX Commerce BV er placeret på Lange Jansstraat 39, 3512BA Utrecht, Holland. Handelskammer: 78031613
Artikel 3 – Anvendelse
Disse generelle vilkår og betingelser gælder for ethvert tilbud fra iværksætteren og for enhver fjernkontrakt og ordrer indgået mellem iværksætter og forbruger.
Inden aftalen om fjernsalg indgås, vil teksten i disse generelle vilkår og betingelser blive gjort tilgængelig for forbrugeren. Hvis dette ikke med rimelighed er muligt, vil det, inden fjernaftalen indgås, blive angivet, at de generelle vilkår og betingelser kan ses hos iværksætteren, og de vil blive tilsendt gratis hurtigst muligt efter anmodning fra forbrugeren.
Såfremt fjernsalgsaftalen er indgået elektronisk, uanset det foregående afsnit, og før fjernsalgsaftalen indgås, kan teksten til disse almindelige vilkår og betingelser gøres tilgængelig for forbrugeren elektronisk på en sådan måde, at forbrugeren kan opbevares på en enkel måde. måde på en holdbar databærer. Hvis dette ikke med rimelighed er muligt, vil det inden indgåelse af fjernsalgsaftalen blive angivet, hvor de almindelige vilkår og betingelser kan læses elektronisk, og at de vil blive tilsendt gratis efter anmodning fra forbrugeren elektronisk eller på anden måde.
I tilfælde af at specifikke produkt- eller servicebetingelser gælder ud over disse generelle vilkår og betingelser, gælder andet og tredje afsnit mutatis mutandis, og forbrugeren kan altid påberåbe sig den gældende bestemmelse, der er mest gunstig for ham i tilfælde af modstridende generelle vilkår og betingelser.
Hvis en eller flere bestemmelser i disse generelle vilkår og betingelser til enhver tid er helt eller delvist ugyldige eller annulleres, forbliver aftalen og disse vilkår og betingelser ellers i kraft, og den relevante bestemmelse erstattes straks af en bestemmelse, der tilnærmer omfanget af originalen så meget som muligt.
Situationer, der ikke er reguleret i disse generelle vilkår og betingelser, skal vurderes 'i ånden' af disse generelle vilkår og betingelser.
Uklarheder om forklaringen eller indholdet af en eller flere bestemmelser i vores vilkår og betingelser skal fortolkes 'i ånden' af disse generelle vilkår og betingelser.
Artikel 4 – Tilbuddet
Såfremt et tilbud har en begrænset gyldighedsperiode eller er afgivet på betingelser, vil dette udtrykkeligt fremgå af tilbuddet.
Tilbuddet er uforpligtende. Iværksætteren er berettiget til at ændre og tilpasse tilbuddet.
Tilbuddet indeholder en fuldstændig og præcis beskrivelse af de tilbudte produkter og/eller tjenester. Beskrivelsen er tilstrækkelig detaljeret til at give forbrugeren mulighed for en god vurdering af tilbuddet. Hvis iværksætteren bruger billeder, er disse en sand repræsentation af de tilbudte produkter og/eller tjenester. Åbenlyse fejl eller fejl i tilbuddet binder ikke iværksætteren.
Alle billeder, specifikationer og data i tilbuddet er vejledende og kan ikke give anledning til kompensation eller ophævelse af aftalen.
Billeder af produkter er en sand gengivelse af de tilbudte produkter. Iværksætteren kan ikke garantere, at de viste farver svarer nøjagtigt til de rigtige farver på produkterne.
Hvert tilbud indeholder sådanne oplysninger, at det er klart for forbrugeren, hvilke rettigheder og forpligtelser der er forbundet med at acceptere tilbuddet. Det drejer sig især om:
prisen, eksklusive fortoldningsomkostninger og importmoms. Disse ekstra omkostninger vil være for kundens regning og risiko. Post- og/eller kurertjenesten vil anvende særordningen for post- og kurertjenester i forbindelse med import. Denne ordning gælder, hvis varerne importeres til EU-bestemmelseslandet, hvilket også er tilfældet i dette tilfælde. Post- og/eller kurertjenesten opkræver momsen (uanset om den er sammen med de opkrævede fortoldningsomkostninger) fra modtageren af varerne;
eventuelle omkostninger ved forsendelse;
den måde, hvorpå aftalen vil blive indgået, og hvilke foranstaltninger der er nødvendige for dette
hvorvidt fortrydelsesretten finder anvendelse eller ej
betalingsmetode, levering og gennemførelse af aftalen
perioden for accept af tilbuddet eller den periode, inden for hvilken iværksætteren garanterer prisen
niveauet for satsen for fjernkommunikation, hvis omkostningerne ved anvendelse af fjernkommunikationsteknikken beregnes på et andet grundlag end den almindelige grundtakst for de anvendte kommunikationsmidler
om aftalen vil blive arkiveret efter dens indgåelse, og i bekræftende fald, hvordan forbrugeren kan konsultere den
den måde, hvorpå forbrugeren, inden han indgår aftalen, kan kontrollere de data, han har leveret i forbindelse med aftalen, og om ønsket gendanne dem
alle andre sprog, som aftalen ud over nederlandsk kan indgås på
de adfærdskodekser, som iværksætteren har indsendt, og den måde, hvorpå forbrugeren kan konsultere disse adfærdskodekser elektronisk; og
fjernsalgsaftalens minimumsvarighed i tilfælde af en udvidet transaktion.
Valgfrit: tilgængelige størrelser, farver, materialetype.
Artikel 5 – Aftalen
Med forbehold af bestemmelserne i stk. 4 indgås aftalen på tidspunktet for forbrugerens accept af tilbuddet og opfyldelsen af de tilhørende betingelser.
Hvis forbrugeren har accepteret tilbuddet elektronisk, vil iværksætteren straks bekræfte modtagelsen af accepten af tilbuddet elektronisk. Så længe modtagelsen af denne accept ikke er bekræftet af iværksætteren, kan forbrugeren ophæve aftalen.
Hvis aftalen indgås elektronisk, vil iværksætteren træffe passende tekniske og organisatoriske foranstaltninger for at sikre den elektroniske overførsel af data og sikre et sikkert webmiljø. Hvis forbrugeren kan betale elektronisk, vil iværksætteren træffe passende sikkerhedsforanstaltninger.
Iværksætteren kan - inden for juridiske rammer - informere sig om, hvorvidt forbrugeren kan opfylde sine betalingsforpligtelser, samt alle de forhold og faktorer, der har betydning for en ansvarlig indgåelse af fjernsalgsaftalen. Hvis iværksætteren på baggrund af denne undersøgelse har gode grunde til ikke at indgå aftalen, er han berettiget til at afslå en ordre eller anmodning med begrundelse eller til at knytte særlige betingelser til udførelsen.
Iværksætteren sender følgende oplysninger til forbrugeren med produktet eller tjenesten skriftligt eller på en sådan måde, at de kan gemmes af forbrugeren på en tilgængelig måde på en holdbar databærer:
- besøgsadressen for iværksætterens virksomhed, hvor forbrugeren kan henvende sig med klager;
- betingelserne for og måden, hvorpå forbrugeren kan gøre brug af fortrydelsesretten, eller en klar erklæring om udelukkelse af fortrydelsesretten;
- oplysningerne om garantier og eksisterende eftersalgsservice;
- Oplysningerne i artikel 4, stk. 3, i disse vilkår og betingelser, medmindre iværksætteren allerede har givet disse oplysninger til forbrugeren inden aftalens gennemførelse;
- betingelserne for opsigelse af aftalen, hvis aftalen har en varighed på mere end et år eller er på ubestemt tid.
Ved en længerevarende handel gælder bestemmelsen i det foregående afsnit kun for første levering.
Enhver aftale indgås under de suspenderende betingelser for tilstrækkelig tilgængelighed af de pågældende produkter.
Artikel 6 – Fortrydelsesret
Ved køb af produkter har forbrugeren mulighed for at opsige aftalen uden begrundelse inden for 14 dage. Denne betænkningstid begynder dagen efter modtagelsen af produktet af forbrugeren eller en repræsentant, der er udpeget på forhånd af forbrugeren og meddelt iværksætteren.
I fortrydelsesperioden vil forbrugeren håndtere varen og emballagen med omhu. Han vil kun udpakke eller bruge produktet i det omfang, det er nødvendigt for at vurdere, om han ønsker at beholde produktet. Hvis han udnytter sin fortrydelsesret, returnerer han produktet til iværksætteren med alt medfølgende tilbehør og - hvis det med rimelighed er muligt - i original stand og emballage i overensstemmelse med de rimelige og klare instruktioner, som iværksætteren har givet.
Hvis forbrugeren ønsker at udnytte sin fortrydelsesret, er han forpligtet til at informere iværksætteren om dette inden for 14 dage efter modtagelsen af produktet. Forbrugeren skal meddele dette ved skriftlig besked/mail. Efter at forbrugeren har tilkendegivet, at han ønsker at udnytte sin fortrydelsesret, skal kunden returnere varen inden for 14 dage. Forbrugeren skal bevise, at de leverede varer er returneret rettidigt, fx ved forsendelsesbevis.
Hvis kunden efter udløbet af de i stk. 2 og 3 nævnte frister ikke har tilkendegivet, at han ønsker at udøve sin fortrydelsesret eller ikke har returneret varen til iværksætteren, er købet et faktum.
Artikel 7 – Omkostninger i tilfælde af tilbagetrækning
Hvis forbrugeren gør brug af sin fortrydelsesret, er omkostningerne ved returnering af produkterne for forbrugerens regning.
Hvis forbrugeren har betalt et beløb, refunderer iværksætteren dette beløb hurtigst muligt, dog senest inden for 14 dage efter annulleringen. Dette er betinget af, at produktet allerede er modtaget tilbage af online-forhandleren, eller at der kan fremlægges afgørende bevis for fuldstændig returnering.
Artikel 8 – Udelukkelsesret til fortrydelse
Iværksætteren kan udelukke forbrugerens fortrydelsesret for produkter som beskrevet i stk. 2 og 3. Udelukkelsen af fortrydelsesretten gælder kun, hvis iværksætteren tydeligt har angivet dette i tilbuddet, i hvert fald i tide inden aftalens indgåelse.
Udelukkelse af fortrydelsesretten er kun mulig for produkter:
- der er oprettet af iværksætteren i overensstemmelse med forbrugerens specifikationer
- som tydeligvis er af personlig karakter;
- som i sagens natur ikke kan returneres;
- som kan ødelægge eller ældes hurtigt;
- hvis pris er udsat for udsving på det finansielle marked, som iværksætteren ikke har nogen indflydelse på
- til løse aviser og magasiner;
- for lyd- og videooptagelser og computersoftware, hvor forbrugeren har brudt forseglingen.
- for hygiejniske produkter, som forbrugeren har brudt forseglingen af.
Udelukkelse af fortrydelsesretten er kun mulig for tjenester:
- for så vidt angår indkvartering, transport, restaurationsvirksomhed eller fritidsaktiviteter, der skal udføres på en bestemt dato eller i et bestemt tidsrum
- hvis levering er påbegyndt med forbrugerens udtrykkelige samtykke inden afkølingsperioden er udløbet
- vedrørende væddemål og lotterier.
Artikel 9 – Prisen
I den i tilbuddet angivne gyldighedsperiode vil priserne på de tilbudte produkter og/eller ydelser ikke blive forhøjet, bortset fra prisændringer som følge af ændringer i momssatser.
I modsætning til det foregående afsnit kan iværksætteren tilbyde produkter eller tjenesteydelser, hvis priser er underlagt udsving på det finansielle marked, og som iværksætteren ikke har indflydelse på, med variable priser. Denne afhængighed af udsving og at eventuelle nævnte priser er målpriser fremgår af tilbuddet.
Prisstigninger inden for 3 måneder efter aftalens indgåelse er kun tilladt, hvis de er en følge af lovbestemmelser eller bestemmelser.
Prisstigninger fra 3 måneder efter aftalens indgåelse er kun tilladt, hvis iværksætteren har betinget dette og:
- de er resultatet af lovbestemte bestemmelser eller bestemmelser; eller
- forbrugeren har bemyndigelse til at hæve aftalen med virkning fra den dag, hvor prisstigningen træder i kraft.
I henhold til artikel 5, stk. 1, i omsætningsafgiftsloven af 1968 finder leveringsstedet sted i det land, hvor transporten påbegyndes. I dette tilfælde sker denne levering uden for EU. Herefter vil post- eller kurertjenesten opkræve importmoms eller fortoldningsomkostninger fra kunden. Der vil derfor ikke blive opkrævet moms af iværksætteren.
Alle priser tages med forbehold for tryk- og trykfejl. Der påtages intet ansvar for følgerne af tryk- og trykfejl. I tilfælde af tryk- og trykfejl er iværksætteren ikke forpligtet til at levere varen til den forkerte pris.
Artikel 10 – Overensstemmelse og garanti
Iværksætteren garanterer, at produkterne og/eller tjenesterne er i overensstemmelse med aftalen, de specifikationer, der er anført i tilbuddet, de rimelige krav til pålidelighed og/eller anvendelighed og de lovbestemmelser, der eksisterer på datoen for aftalens indgåelse og/eller statslige bestemmelser. . Hvis det er aftalt, garanterer iværksætteren også, at produktet er egnet til andet end normalt brug.
En garanti fra iværksætteren, producenten eller importøren påvirker ikke de juridiske rettigheder og krav, som forbrugeren kan gøre gældende over for iværksætteren på grundlag af aftalen.
Eventuelle mangler eller forkert leverede produkter skal meddeles iværksætteren skriftligt inden for 14 dage efter levering. Produkter skal returneres i original emballage og i ny stand.
Iværksætterens garantiperiode svarer til producentens garantiperiode. Iværksætteren er dog aldrig ansvarlig for produkternes ultimative egnethed til hver enkelt anvendelse af forbrugeren, ej heller for nogen rådgivning vedrørende brugen eller anvendelsen af produkterne.
Garantien gælder ikke, hvis:
Forbrugeren selv har repareret og/eller forarbejdet de leverede produkter eller har fået dem repareret og/eller forarbejdet af tredjemand;
De leverede produkter har været udsat for unormale forhold eller håndteres på anden måde skødesløst eller er i strid med iværksætterens instruktioner og / eller er blevet behandlet på emballagen;
Utilstrækkeligheden er helt eller delvist resultatet af regler, som regeringen har fastsat eller vil fastsætte med hensyn til arten eller kvaliteten af de anvendte materialer.
Artikel 11 – Levering og udførelse
Iværksætteren vil udvise størst mulig omhu ved modtagelse og udførelse af ordrer på produkter.
Leveringsstedet er den adresse, som forbrugeren har meddelt virksomheden.
Under hensyntagen til, hvad der er anført i punkt 4 i disse almindelige betingelser, vil virksomheden eksekvere accepterede ordrer hurtigt, dog senest inden for 30 dage, medmindre forbrugeren har accepteret en længere leveringstid. Hvis leveringen er forsinket, eller hvis en ordre ikke kan opfyldes eller kun delvist kan opfyldes, vil forbrugeren få besked herom senest 30 dage efter, han har afgivet ordren. I så fald har forbrugeren ret til at hæve aftalen uden omkostninger og er berettiget til en eventuel erstatning.
I tilfælde af opløsning i overensstemmelse med det foregående afsnit, refunderer iværksætteren det beløb, som forbrugeren har betalt, så hurtigt som muligt, dog senest 14 dage efter opløsning.
Hvis levering af et bestilt produkt viser sig at være umuligt, vil iværksætteren gøre alt for at stille en erstatningsvare til rådighed. Senest ved leveringen vil det på en klar og forståelig måde fremgå, at en erstatningsvare vil blive leveret. Fortrydelsesretten kan ikke udelukkes for erstatningsvarer. Omkostningerne ved enhver returforsendelse afholdes af iværksætteren.
Risikoen for beskadigelse og/eller tab af produkter påhviler iværksætteren indtil leveringstidspunktet til forbrugeren eller en på forhånd udpeget repræsentant og meddelt iværksætteren, medmindre andet udtrykkeligt er aftalt.
Artikel 12 – Varighed af transaktioner: varighed, annullering og forlængelse
aflysning
Forbrugeren kan opsige en aftale, der er indgået på ubestemt tid, og som strækker sig til løbende levering af produkter (herunder el) eller ydelser, under overholdelse af de aftalte fortrydelsesregler og et varsel på højst en måned.
Forbrugeren kan opsige en aftale, der er indgået for en bestemt periode, og som strækker sig til løbende levering af produkter (herunder el) eller ydelser, til enhver tid mod udløbet af den fastsatte frist, under overholdelse af de aftalte fortrydelsesregler og et opsigelsesvarsel på mindst en måned.
Forbrugeren kan indgå de i de foregående stykker nævnte aftaler:
annullere til enhver tid og er ikke begrænset til annullering på et bestemt tidspunkt eller en bestemt periode;
i det mindste annullere på samme måde, som de er indgået af ham;
opsige altid med samme opsigelsesfrist, som iværksætteren har fastsat for sig selv.
Udvidelse
En aftale, der er indgået for en bestemt periode, og som omfatter løbende levering af produkter (herunder el) eller ydelser, kan ikke stiltiende forlænges eller forlænges for en bestemt periode.
I modsætning til det foregående stykke kan en aftale, der er indgået for et bestemt tidsrum, og som omfatter løbende udsendelse af daglige nyheder og ugeaviser og magasiner, stiltiende forlænges med en tidsbegrænset periode på højst tre måneder, hvis forbrugeren modsætter sig denne forlængede kontrakt kan opsige forlængelsens udløb med et varsel på højst en måned.
En aftale, der er indgået for en bestemt periode, og som strækker sig til regelmæssig levering af produkter eller tjenester, kan kun stiltiende forlænges på ubestemt tid, hvis forbrugeren til enhver tid kan opsige med en opsigelsesperiode på højst en måned og en opsigelsesperiode på højst tre måneder, hvis aftalen strækker sig til den regelmæssige, men mindre end en gang om måneden, leverer daglige, nyheder og ugentlige aviser og magasiner.
En aftale med begrænset varighed om regelmæssig levering af dag-, nyheds- og ugeaviser og magasiner (prøve- eller introabonnement) videreføres ikke stiltiende og ophører automatisk efter prøve- eller introduktionsperioden.
Varighed
Hvis en aftale har en varighed på mere end et år, kan forbrugeren til enhver tid opsige aftalen efter et år med en opsigelsesperiode på højst en måned, medmindre rimelighed og retfærdighed modsætter sig opsigelse inden udløbet af den aftalte varighed.
Artikel 13 – Betaling
Medmindre andet er aftalt, skal de skyldige beløb af forbrugeren betales senest 7 arbejdsdage efter påbegyndelsen af den betænkningstid, der er nævnt i artikel 6, stk. har modtaget bekræftelse på aftalen.
Forbrugeren er forpligtet til straks at rapportere unøjagtigheder i betalingsoplysningerne, der er givet eller oplyst til iværksætteren.
I tilfælde af manglende betaling fra forbrugeren har iværksætteren ret til, med forbehold af juridiske begrænsninger, at opkræve de rimelige omkostninger, der er meddelt forbrugeren på forhånd.
Artikel 14 – Klageprocedure
Klager over gennemførelsen af aftalen skal indsendes fuldt ud og tydeligt beskrevet til iværksætteren inden for 7 dage, efter at forbrugeren har opdaget manglerne.
Klager indgivet til iværksætteren vil blive besvaret inden for en periode på 14 dage fra datoen for modtagelsen. Hvis en klage kræver en overskuelig længere sagsbehandlingstid, svarer iværksætteren inden for fristen på 14 dage med en meddelelse om modtagelse og en angivelse af, hvornår forbrugeren kan forvente et mere detaljeret svar.
Hvis klagen ikke kan løses ved fælles overenskomst, opstår der en tvist, der er omfattet af tvistbilæggelsen.
En klage suspenderer ikke iværksætterens forpligtelser, medmindre iværksætteren angiver andet skriftligt.
Hvis en klage findes at være velbegrundet af iværksætteren, vil iværksætteren efter eget skøn erstatte eller reparere de leverede produkter gratis.
Artikel 15 – Tvister
Aftaler mellem iværksætteren og forbrugeren, som disse generelle vilkår og betingelser gælder for, er udelukkende underlagt hollandsk lov. Også selvom forbrugeren bor i udlandet.